Direksiyon Eğitimi Kör Nokta

KÖR NOKTA; Trafikte sürücünün geriden gelenleri aynasında göremediği bölge, kör alan, ölü açı...
Resmin Açıklaması; 2 numaralı ayna bizim geleneksel ayarlamamıza uygun olarak ayarlanmış ve arabamızın arka kısmını az miktarda görüyoruz. Bu bizim şehir içinde dar dönüşler yaparken aracımızın başka cisimlere, araçlara, sütunlara temas edip etmediğini görmemize yarıyor. Fakat öte yandan şerit değiştirme esnasında solumuzdaki kırmızı arabayı görmemize engel olacak şekilde kör nokta oluşuyor. Bu durumda sol aynamızı 1 numaradaki şekildeki gibi araca 90 derece ayarlarsak kör noktayı iptal etmiş oluruz. Gelelim sağ aynamıza;
5 numaralı ayna geleneksel olarak aracımızın arkasını görecek şekilde ayarlanmış, yeşil araç kör noktanın içinde olmadığı için görülüyor fakat kırmızı aracın hizasına geldiğinde ayna görüntüsünden çıkacaktır. 4 numaralı ayna araca 90 derece dik olarak ayarlandığı için yeşil araç kırmızı aracın hizasına gelince ayna görüntüsünden çıkmayacaktır.
Özet: Geleneksel ayarlamada (içeriye dönük ve aracın arka kapının açma kolunu iç kısımda görerek ayarlama) park ve dar dönüşlerde avantajlı olduğumuz halde şerit değiştirme için kör nokta oluşuyor. Ayna araca 90derece dik olarak ayarlandığında ise dönüş ve parklarda aracımızı göremediğimiz için huzursuz oluyoruz. O zaman iki seçeneğimiz var;
1: Uzun yola çıkarken aynamızı dik olarak ayarlayıp, şehir içi ve küçük sokaklara veya manevralara ihtiyacımız olduğunda içe dönük ayarlayacağız.
2: Aynamızı içe dönük yani geleneksel olarak ayarlayacağız ve şerit değiştirirken ikinci bakışı direksiyonun üzerine eğilerek veya omuz bakışı dediğimiz kafamızı omuz hizasına çevirerek bakış atarak şerit değiştireceğiz. (Dilek YAZ)
 
Resmin içindeki yazıların tercümesi;
Fig1. : Önerilen ayarlama biçiminde şoför tarafı aynası kör noktaya göre daha dış bir açıda kullanılan araç aynada gözükmeyecek şekilde ayarlanıyor.
Fig2 : Geleneksel ayarlamada kör noktadaki kırmızı araç gözükmüyor bunun yerine kendi aracınızın ve direkt arkanızdaki aracın bir kısmı gözüküyor. ( Yanlış )
Fig 3-4 : İç dikiz aynası ve yolcu tarafı aynası ayarlanırken iç dikiz aynasının sağ köşesinde gözüken araç kaybolduğu anda düzgün ayarlanmış dış sağ yan aynada aynı aracın gözükmesi gerekiyor.
Fig.5 :  Geleneksel ayarlamada iç dikiz aynasında gözüken bazı bilgiler dış aynada da gözüküyor ( Yanlış )
Yapılan araştırmalarda kullanan kişileri kör noktaların elemine olduğunu teyit ettikleri yalnız kullanma alışkanlıklarında dolayı dış dikiz aynalarında kendi araçlarının bir parçasını görmediklerinden dolayı bu sisteme alışmakta zorlandıkları görülmüş.
Tabii ki %100 emin olmadan şerit değiştirmemek ve ani sollamalardan kaçınmak en önemli unsur.
Kör  Nokta Uyarı Sisteminin Görevi Nedir?
Sistemde kullanılan  infreruj sensörler, 6 metreye kadar arka ve taşıtın yan tarafındaki bitişik yolu izlemektedir. Eğer sensörler bu bölgede bir nesne ya da kişi saptarsa, yan  aynada görsel bir uyarı belirmektedir.
Ayna kullanımı
Taşıtlarımızda  önümüzü görmek kadar arkanızı görmek de önemlidir. Önümüze çıkacak tehlikeler kadar arkamızdan gelecek tehlikelere de hazır olabilmek açısından aynalarımıza  gereken ilgiyi göstermeliyiz.
Peki  bu ilgiyi gösterirken nelere dikkat etmeliyiz..
Aynalara  bakış yönümüz, açımız, süratimiz yoldaki şeritteki konumumuz göstereceğimiz dikkatin ana unsurlarıdır. Arkadan gelen araçlarını hızına göre kendi hızımızı geçiş rotamızı duruş sırasındaki güvenliğimizi kontrol etmemiz için hayati önem  taşırlar.
Tüm  aynalarda bakış açımızla odaklama ve görüş açısı aynı olmadığından dolayı görüşte farklılık ortaya çıkar. Bu farklılık halk dilinde "kör nokta" olarak adlandırılmaktadır.
Kör nokta nedir ? Aynaların en uç noktasında olan gösterme açısının azaldığı ve son bulduğu noktadır. Şerit değiştirmelerde aynaya baktığınızda arkanızı boş gibi görebilirsiniz ancak hemen yanınızda bir araç olabilir. İşte bu araç sizin aynanızın kör noktasında ve siz göremediniz !!! Peki bunu nasıl önleyebiliriz ?
Otomobilde bunun tek şansı direksiyona doğru biraz daha eğilerek aynaya bakış açısını genişletmektir.
Ancak  motosiklette aynanın kör noktasında kalan aracı görmenin 2 yolu vardır.
Bunlardan ilki otomobildeki gibi başımızı geçmek istediğimiz şeridin aksi yönüne ve gidona doğru yaklaştırıp geçiş yapacağımız şeridin aynasına daha geniş açıyla bakmak.
İkinci  ve sıklıkla kullanılan bir sistem ise omuz bakışı. Motosiklet sürücülerinin sıklıkla kullandığı bir bakış sistemidir. Bu bakış maalesefki çoğu sürücü tarafından yanlış yapılmaktadır neden mi ?
Normal  trafikte seyrederken doğru şerit değiştirme nasıl yapılır ? Öncelikle geçiş yapılacak şeridin aynasına bakılır şeridin serbest olduğu görüldüğünde ikinci olarak boynumuzu çenemiz omuz hizasına gelecek şekilde geçiş yapacağımız yöne çevirip kör noktada kalma ihtimali olan araçları kontrol ederiz. Geçişe uygun ise şeride geçeriz.
Ancak  bazı sürücüler neredeyse yarı beline kadar dönüp arkadan trafiği kontrol ediyorlar. Bu sırada şeridin geçiş yapmaya uygun olmadığını görüp önünüze döndüğünüzde eğer önünüzdeki araç 20 km yavaşlamış veya aniden durmuşsa arkadan çarpmanız işten bile değildir.
Ayna  ve kör nokta kontrolü yaparken gözümüzü asla yoldan ayırmamalıyız. Bu sebeple aynaları karenaj da olan sürücüler aynaları gidonda olanlara nazaran gözlerini yoldan ayırmadan kafayı kaldırmadan daha rahat ayna kontrolü yapabilirler.
Unutmayalım. Doğru bakılmayan ayna hiçbir işe yaramaz.
Kör  nokta için video:
http://www.trcitroen.com/citroen-c4-kor-nokta-uyari-sistemi-video/
Be Sociable, Share!
Bu yazı Genel kategorisine gönderilmiş. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın